Že več kot deset let učim druge tehnik vodenja, pomagam vodjem k uspehu, se izpopolnjujem na področju kako mora vodja voditi zaposlene. Imam večletne izkušnje iz vodenja. Preizkusil sem že veliko načinov vodenja. Sem usposobljen coach in trener in pomagam vodjem ob spremembah.
Kakšen je pravi pristop k vodenju? Biti direktivni vodja, biti mentor, biti coach ali nekje vmes. Predvsem ne kako, temveč kakšen naj bo vodja je vprašanje. Kako naj vodja razmišlja in kakšen pogled na svet ima? Odločil sem se napisati nekaj na to temo.
V knjigi Good to great je Jim Collins zapisal, da je osebnost zaposlenega in njegov nazor pomembnejša od vsega drugega. Najprej ukrcajmo oz. preverimo ali imamo prave ljudi na avtobusu, potem pa bomo s tem avtobusom in to ekipo prišli kamor hočemo ne glede na ovire in razmere.
Ali imamo vodje iz pravega testa? Kaj so tiste prave lastnosti vodje, ki bi jih moral imeti vsak dober vodja? Predvsem mora biti vsak vodja čim bolj zgrajena oseba. Kaj s tem mislim? Zavedati se mora svojih dobrih lastnosti, v čem je dober in to negovati in razvijati naprej. Sprejeti mora tudi svoje šibkosti in slabe lastnosti. Sprejeti pomeni, da si jih je pripravljen priznati. Da se je pripravljen sprejeti tak kakršen je. Da ima dobro samopodobo in o sebi pozitivno razmišlja. Pozitivno razmišljanje o čemerkoli je ključnega pomena.
V nasprotnem primeru bo vodja iz strahu vedno ravnal obrambno ali napadalno brž , ko se bo začutil ogroženega zaradi svoje šibkosti. Vsi imamo svoje napake. Prevladuje stereotip, da je dober vodja popoln, močen, vedno ve vse. Vendar nihče ni popoln.
Če bi analizirali vodje posameznih uspešnih podjetij, bi našli zelo različne osebnosti. Stična točka vseh uspešnih pa je in to so nujno potrebne lastnosti vsakega vodje:
- pozitivno razmišljanje,
- zaupanje in
- strastna vztrajnost.
Predstavljati si prihodnost
Ključna naloga, ki jo mora opravljati vsak vodja vsak dan je upravljanje s spremembami.
Uvajanje novih produktov, uvajanje novih strategij, spreminjanje načina dela, razvoj storitev, zaposlovanje novih sodelavcev, spremembe sodelavcev… Edina stalna stvar v življenju so spremembe.
Kako pa nastajajo spremembe? Kje se začnejo?
Kje nastane nekaj kar še ne obstaja? Nastane v naši glavi, v naših mislih. Če naj torej ustvarimo spremembo tako kot si jo želimo, mora najprej nastati v glavi. V glavi imamo velikanski računski stroj, ki dela nezavedno, neprestano cel dan in nam pošilja v našo zavest misli. Misli so prisotne ves čas. Ni ga trenutka, ko ne mislimo. In te misli, ko se pojavijo, razvrščajo, opredeljujejo to kar je. Naše občutke, našo okolico, ljudi, predmete, podjetje, odnose. Misli lahko začnejo tudi ustvarjati nekaj kar v realnosti še ne obstaja. Ustvarjajo našo prihodnost. Kreirajo kakšno naj bi postalo naše podjetje, sanjarijo o lepih odnosih, kreirajo nove proizvode. Vsaka želja je kreacija misli za spremembe v prihodnosti.
Vodja kot pomemben del v podjetju mora biti zato pozoren na svoje misli. Misli naj uporablja zavestno.
Poigrajmo se malo z mislijo kaj je realnost, kaj je svet okoli nas. Kaj so hiše, avtomobili, drevesa, ljudje. Če dobro razmislimo, obstajajo v naših predstavah v glavi v naših mislih. Avto kot fizičen objekt obstaja ampak zakaj. Obstaja šele zato, ker ga zagledamo v obliki slike v naših glavah, ko ga otipamo in ga naše misli razvrstijo v občutek kovine in tako naprej. Misli določajo našo realnost. Ni objekt tisti, ki je, temveč naše dojemanje tega objekta. Torej smo ga pravzaprav ustvarili v mislih. Realnost nastaja v naših mislih.
Lahko pa zgodbo obrnemo. Ni razlike med realnostjo okoli nas, ki že obstaja in tisto, ki si jo ustvarimo s predstavami . Na obe reagiramo enako. Ko vidite slasten zalogaj sladice pred seboj, se vam začnejo cediti sline. Enako se vam bo zgodilo tudi, če si ga boste živo predstavljali v mislih. Začela se vam bo cediti slina čeprav sladice ni pred vami. Objekte ustvarjamo v mislih. Ustvarjamo naše predstave o njih. Zelo pomembno dejstvo za vodje je torej o čem razmišljajo.
Če zavestno razmišljajo o prihodnosti kot da so že v njej, si živo predstavljajo okolje in okoliščine lahko ustvarjajo pogoje za želene spremembe. Več kot o nečem razmišljamo prej se bo tudi uresničilo. Če so v stanju navdušiti tudi ostale, da razmišljajo v isti smeri potem je uspeh zagotovljen. Misli so lahko močno orodje za spremembe.
Pozitivno razmišljanje
Nič ne pomaga, če imamo v glavi negativne misli kot so: kriza,propad, nezdravo okolje,… S tem ko tako razmišljamo, se bo pojavilo še več negativnosti. O čemer razmišljamo se bo uresničilo, krepilo. Pozitivno razmišljanje je ključno, da podjetje uspe. To pomeni razmišljanje o novih možnostih, novih strankah, zadovoljnih strankah, novih programih, večjemu zadovoljstvu…
Vsak vodja bi moral napovedati »vojno« negativnemu razmišljanju. S pohvalami bi moral krepiti zavedanje o pozitivnih rezultatih in okolju. Začne naj pri sebi in nadaljuje pri vsakem posamezniku.
Kaj poslušamo v Sloveniji vsak dan po poročilih in beremo v časopisih?
Same negativne novice. Novice, ki celi Sloveniji usmerjajo misli v negativnost in obup. Nič čudnega, da je pri nas tako kot je.
Dobra novica pa je, da lahko misli opazujemo in usmerjamo, če želimo. Smo edino bitje na svetu, ki ima zavest. Zavedamo se svojega obstoja in svojih misli. Misli so močno orožje, ki ga lahko uporabimo za svoj propad ali zmago. Vsak trenutek se lahko odločimo in razmišljamo o nečem lepem. In lepo pritegne še več lepega, prijetnega.
Kaj pa, če nam gre slabo in imamo same probleme? Kako naj mislim lepo o moji situaciji, ko je tako obremenjujoča? Slovenci imamo lep pregovor: »Vsaka stvar je za nekaj dobra«. Poiščimo kaj nam dobrega prinaša naša situacija. V vsaki stvari je pozitivna in negativna plat. Pozitivno razmišljanje pomeni iskanje dobre plati v vsaki situaciji. Še en pregovor. »Na napakah se učimo.« Ali ni lepo, če smo naredili napako? Nekaj smo se naučili. Vprašajte se:« Kaj me neprijetna situacija uči?«
V pozitivnem stanju je lažje vzdrževati pozitivne misli. Če pa ste neozdravljivi negativec, boste pa rekli: »Je kar prelepo, da bi bilo res?«
Zaupanje in vztrajnost
Ko verjamemo v sanje cilj ter, da gre vse v smeri izpolnitve našega cilja tudi, če so vmes ovire, bomo slej ko prej prišli tja. Če brata Wright ne bi verjela v to, da je možno leteti verjetno danes ne bi leteli. Takih zgodb je nešteto. Vsaka inovacija, sprememba pomeni vztrajnost in zaupanje v možnost nečesa kar še ne obstaja. Vsaka sprememba je ustvarjanje nečesa novega. Če se ustavimo že pri prvi oviri in ne verjamemo v to, je ne bomo dosegli. Verjetje v uspehe in v zmožnost da zmoremo je velika naloga vodje. Zmoremo. Sposobni smo. Tako zavest krepimo še posebej s tem, ko pohvalimo sodelavce ob uspehih. Vsaka ovira postane samo še izziv na poti. Bolj ko verjamemo in bolj ko zaupamo sebi in našim sodelavcem, bolj verjetno je,da se bo to tudi uresničilo. Bolj ko se osredotočamo na dobre lastnosti, bolj se bodo krepile. Če smo že v osnovi prepričani, da nekaj ni mogoče nam zagotovo ne bo uspelo. Vodja mora preverjati in vedeti kaj si njegovi sodelavci mislijo o prihodnosti in viziji.
Za konec
Enake lastnosti so pomembne ne samo pri doseganju ciljev podjetje temveč tudi , ko spreminjamo sami sebe. So ključne lastnosti oseb, ki rastejo in napredujejo. Aktivnost in delo pri udejanjanju naših misli je seveda ključna sestavina spremembe. Če bomo samo čakali in nič naredili, se ne bo zgodila. Marljivosti pa nam v Sloveniji ne manjka.
Andrej Plevnik
Andrej Plevnik
Literatura:
Echhart Tolle, Zdaj
Echhart Tolle, Zdaj
dr.Wyne W. Dyer ,Verjemite in videli boste
Don Miguel Ruiz, Štirje dogovori
Jim Collins, Good to Great
Don Miguel Ruiz, Štirje dogovori
Jim Collins, Good to Great
Ni komentarjev:
Objavite komentar